skip to main | skip to sidebar

Litaven

C-Uppsats VT 2003 (före min orthodoxa konversion, som framgår af min kommentar om Gediminas' syster) Institutionen för Slaviska språk och Östeuropakunskap Lunds Universitet, inskickad per e-mail till gästande professor Sigute Radzieviciene fr. Vilnius' Universitet. Labai aciu, Sigute!

Pages

  • Home
  • andra bloggar - other blogs

Wednesday, April 6, 2011

No, it is not true! Iran here too!

"Iran 9" - top of last weeks visitors, how is that?
Posted by Hans Georg Lundahl at 4:05 AM

1 comment:

Hans Georg Lundahl said...

Linking to other blogs where this is the case:

Hej, hej, Iran!
Comment donner un long lien d'internet ...
Ah, bonjour Iran?
Buenos Dias, Iran!
Iran heads last weeks readers here too
Fifteen visits from Iran this week ...
Siebzehn aus Iran ...
Last week twenty visitors from Iran!
Videtur et in finibus Persarum esse latinistas!
No, it is not true! Iran here too!
Intriguing, Iran tops last week's visitors here too!

April 6, 2011 at 4:31 AM

Post a Comment

Older Post Home
Subscribe to: Post Comments (Atom)

I will not withhold ...

St. Judith of Prussia

The Victims of the Baltic Crusades
William L. Urban

as to Teutonic Order side, and, as to Lithuanian side:

St. Casimir

Citat fr. Svensk-Litaviska Riksföreningen:

LITAUEN FIRAR TUSEN ÅR

Första kända omnämnande av namnet Litauen är år 1009. I klostrets i Quedlinburgs annaler skriver man att S:t Bruno, även kallad Bonifacius, ärkebiskop och munk, mördades av hedningar den 9 mars 1009 på gränsen mellan Rus och Lituae.

Trogna läsare

Blog Archive

  • ▼  2011 (1)
    • ▼  April (1)
      • No, it is not true! Iran here too!
  • ►  2010 (1)
    • ►  December (1)
  • ►  2008 (3)
    • ►  November (3)

About Me

My photo
Hans Georg Lundahl
New blog on the kid and other blogs:
updates/mises à jour

impressa in octavo - if you want to print and distribute my articles (not those I just link too)

musicalia

(reserve du livre d'or, back up guestbook)

Interested in my other blogs? Scroll down, past "Interests", "favourite books", et c

presentation personal in blogposts (en billets) full url/plein url
View my complete profile

Vytautas - litauisk modern målare

Den som tänkt öfver hvad jag menar med Antimodernism i ordets vidaste, äfven kulturella bemärkelse tror nog icke att jag är någon vän af modern konst. Det är jag icke. Chesterton (afl 1936) har i The Flying Inn beskrifvit ett vernissage, der en man från gatan nekas champagne, för att han är berusad. Hjelten ber honom som ett nykterhetstest skilja mellan "herde med fårahjord" och "solnedgång", två taflor som bestå af olika färgfläckar utan igenkännbar form. "Nä, dra mig baklänges, jag har nog fått för mycket ändå" säger han efter att ha tittat fram och tillbaka mer och mer förbryllad. "Du har precis räddat den vesterländska civilisationen. Och du skall få din dricka." Nämligen som lön för att han afslöjat snobberie som humbug.

Jag har precis varit på ett vernissage. Jag skulle icke spontant ha kunnat placera alla titlar till alla taflor. De ha uppenbart gjorts af en man verksam på 1900-talet - i detta fall Vytautas Tomasevicius från Vilnius. Der sluta likheterna med scenen från Chesterton.

För det första är vernissage-arrangören ett kosntgallerie som heter http://www.snob.dk/.* Och, som uttryckligen betonades, s. nob. är förkortning på sans nobilité, d v s i st f en groupe snobbar som icke kallade sig så hade vi en "ganske almindelig fyr" som på skämt kallade sin konstfirma Snob.

För det andra visades detta i praktiken. Luffaren (undertecknad) blef uttryckligen bjuden på två glas godt rödvin jemte fylda oliver och pfefferoni, icke att förglömma jordnötter.

Men den interessantaste inversionen af Chestertons scen var det tredje, anledningen till min oförmåga att para alla titlar till alla taflor: i st f konkreta titlar till icke-föreställande taflor hade Vytautas gifvit föreställande taflor abstrakta titlar. Två af taflorna hade en massa uppstoppade foglar väl afbildade med någon schablon, i svart. Den ena af dem hette "Reflection" och den andra "Praying for rain". På den sednare hålla slarfvigt ifylda men icke otydliga män - hvita mot blå bakgrund - upp armarne, som i grekisk-hednisk bön. På "Reflection" skymtar ansigtet af en tänkande, intelligent och bekymrad, en reflekterande gammal man. Och en mindre blyertsteckning af ett hufvud som reflekteras kring ryggpartiet - som Janus. Ansigtet med näsan åt betraktarens venstra sida fortsätter ned i hals, axel, arm och en hand som håller en ung, späd trädplanta.

Alltså: i st f att dekorera en massa färgkluddar utan igenkännbar form med en opassande konkret titel, har han uttryckt en i sig abstrakt och moralisk titel med mystiskt passande illustrationer i en tydligt framställande konst. Den närmaste mostvarigheten i populär konst är väl någon af de mer drömlika bilderna ur Epix eller Heavy Metal. Detta sagdt skyndar jag mig att tillägga att Vy To als icke är pornografisk som vissa af nämnda serier. Det ligger icke för litauer. Af qvinnokroppen är i stort sedt bara hufvudet - vackra stolta majestätiska qvinnoansigten med fina frisurer - med i denna utställning. Och då som tydligt skymtande bakgrund. Förgrunden kan vara t ex en massa motiv från gamla Rom eller en tjur från Kreta. På två andra f taflorna visas egyptiska faraoner (i jagtställning) antingen med en qvinnas hufvud (två faraoner) eller med en måne i hvad jag tar för sista qvarteret som bakgrund.

En annan vernissage-gäst uttryckte ett praktiskt problem. Hågade köpare för taflorna äro icke de typiska besökarne på vernissagets utsällningslokal. En tafla kan gå på några tusenb danska kronor. Utställningslokalen är på Christianias Beboerhus, på Dronningsgade 34, en tvärgata till Chrisitianshavns Torv - ett gästfritt ställe med blygsamma priser, knappast ett Mecka för de rikare. Derföre vill jag göra äfven svenskar uppmärksamma på såväl detta ljufliga ställe som litauern Vytautas konst, som kan betraktas der till och med 22 april detta år.**

Hans Georg Lundahl

*länk har slutat fungera
**2004

Kur Bega Sesupé

http://www.webcitation.org/5cRcjWZxV

Przepraszam druga Litwa!
 

Hvad är mitt/What is mine?

[most of the essay is quotes from diverse articles in two encyclopedias: my own words are between square brackets and in italics, except at the beginning and end; apart from that I zap between the articles and insert titles to make them a pretty chronological and readable whole

- det mesta af uppsatsen är citat ur diverse artiklar från två uppslagsverk, mina egna ord äro inom "eckige klammer" och kursiverade, utom alldeles i början och slutet; i öfr. zappar jag mellan artiklar och infogar rubriker för att sammanfoga en ngts kronologisk och läsbar helhet]

Nordisk Familjebok I uppl.
Catholic Encyclopedia, 1913

Appendices I et II

App. I

Illustration till Tyska Ordens och Sverdsriddareordens drägter återfinnes bl a på länken http://www.siue.edu/COSTUMES/PLATE16CX.HTML från The History of Costume: by Braun & Schneider

App. II

http://orthodoxengland.org.uk/oelithua.htm

Orthodox saints of Lithuania:

St Dovmont (Daumintas?) and St Charitina

Källor (utom der källhänvisning redan fins i texten):

Hyperemi - Johan sp 1168
Lee - Luvua, sp 813 ff, artikeln Lituslaviska
E. L-n.=Lidén, B. P. E., professor vid Göteborgs högskola
Uggleupplagan 21, Papua - Posselt, sp 1206 ff
H. A-t. (Almqvist, bekant från artiklar i 1 upplagan, här 2 uppl, bd 21, Papua till Posselt, sp 1066)
Sekt - Slöjskifling sp 1015
Werth - Väderkvarn sp 872

Författare/Institution
Rowell, S. C.
Titel
Lithuania ascending : a pagan empire within east-central Europe, 1295-1345 /
Ort/förlag/år
Cambridge : Cambridge University Press, 1994
Serie
Cambridge studies in medieval life and thought, Ser. 4, 25